Γιάννενα - Giannena

 Με τη συμμετοχή δώδεκα γλυπτών, στην πλειοψηφία τους Ηπειρώτες, ο Δήμος Ιωαννίνων διοργάνωσε το 1996 το 1ο Συμπόσιο Γλυπτικής.

 

Οι γλύπτες/τριες που έλαβαν μέρος ήταν ( αλφαβητικά ) :

 

 Βασίλη Βασίλης

 Γερολυμάτος Διονύσης

 Δικέφαλος Κώστας

 Κοζόκος Τάκης

 Λαζαράκης Χρήστος

 Λάμπρου Χρήστος

 Παπαγεωργίου Ευδοκία

 Παπαγιάννης Θεόδωρος

 Παπακώστα Συνίκη Νίτσα

 Ρηγανάς Χρήστος

 Ρόκος Κυριάκος

 Χουλιαράς Γιώργος

 

Το κείμενο που συνοδεύει το έργο του/της κάθε γλύπτη/τριας έχει δημοσιευθεί σε σχετικό κατάλογο του Δήμου Ιωαννίνων. Οι φωτό των έργων είναι προϊόν σάρωσης από τον πάρα πάνω κατάλογο και έγιναν από τους Σ.Πάσχο, Ηώ Πάσχου ,Γ.Λάμπρου και Θ.Τζαμαλή.

 

Ακολουθεί η παρουσίαση των έργων ( 12 ) :

 

 

 Δεσμός έργου: Url
Βασίλη Βασίλης/konitsa-vassili0033.jpg
 

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1-31 Αυγούστου 1996

 
Βασίλη Βασίλης/konitsa-vassili005.jpg

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Βασίλης Βασίλη ( 1964 – )

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

 

Το έργο είναι ένα σύμπλεγμα δύο γεωμετρικών στοιχείων. Τα δύο αυτά στοιχεία πλέκονται μεταξύ τους και διακρίνονται από την διαφορετική υφή. Είναι ερωτική η σχέση μεταξύ τους ή το ένα στραγγαλίζεται από το άλλο;

Bασίλης Bασίλη

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Γερολυμάτος Διονύσης/gerolymatos0061.jpg
 
Γερολυμάτος Διονύσης/gerolymatos004.jpg

 

 

 

 

 

Ονειρευόμαστε και δουλεύουμε σ΄έναν κόσμο…για έναν κόσμο που δεν θ΄αφήσει ίχνος. Κραυγές από παντού για τα αναρίθμητα και αναπάντητα “γιατί”. Αυτά που ο ασεβής κανόνας που φεύγει κι αφήνει πίσω του. Τούτο είναι το έργο μου.

Διονύσιος Γερολυμάτος

 
Γερολυμάτος Διονύσης/gerolymatos002.jpg


 

 

 

 

 

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Διονύσης Γερολυμάτος

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Δικέφαλος Κώστας/dikefalos004.jpg
 
Δικέφαλος Κώστας/dikefalos002.jpg

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Κώστας Δικέφαλος ( 1956 – )

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

 

 

 

Τα πτερύγια του γλυπτού δεν έχουν φορά προς τα έξω αλλά γυρνούν προς τα μέσα, εγγράφοντας με τις επιφάνειες που δημιουργούν μια διάφανη σπείρα. Το φως παίζει εδώ τον κύριο ρόλο, διαφοροποιώντας τα επίπεδα και δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι η φόρμα μεταβάλλεται και κινείται σε συνδυασμό με τη διαφοροποίηση του τοπίου που εγγράφεται στο φόντο Μια φόρμα που οι κυρίαρχες πλευρές της είναι διάτρητες και που προκαθορίζουν την οπτική του θεατή καθώς και την πορεία θέασης του έργου.

 

Tο πράσινο χρώμα του μαρμάρου έρχεται να ταιριάξει με τις βαθυπράσινες αποχρώσεις των νερών της λίμνης. Η κυματοειδής επιφάνεια της φόρμας συνταιριάζει με τους κυματισμούς της επιφάνειας της λίμνης, αποτυπωμένη σ΄ένα διαχρονικό υλικό και δίνοντας με τον τρόπο αυτό την ενέργεια και την κινητικότητα του νερού. Το σκάλισμα αδρό, δημιουργεί με την επάλληλη ράβδωση, κλίμακα που έρχεται να συντονιστεί με τα μοτίβα των βουνών στο βάθος του ορίζοντα. Αναδυόμενη η φόρμα από τα νερά της λίμνης, αυτής της θεϊκής μήτρας που είναι φορέας ζωής του τόπου, έρχεται να συνυπάρξει και να συνηγορήσει σ΄αυτή τη διαδικασία σηματοδοτώντας και ταυτόχρονα μετουσιώνοντας το χώρο αυτό.

 

Κώστας Δικέφαλος

 

________________

 

 

 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Κοζόκος Τάκης/kozokos0021.jpg Πίσω από το πλέγμα των μορφών
ο άνθρωπος
πιο πίσω από τον άνθρωπο
ο χρόνος
ο χωνευτής των μορφών
ο Ήφαιστος
ο χρόνος
που επιμένει σένα Νόμο
( Τάκης Κοζόκος )
   

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Τάκης Κοζόκος ( 1960 – )                                                                      

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 


 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Λαζαράκης Χρήστος/lazarakis001.jpg
 

Ο Ναός εμπεριέχει έννοιες όπως κοινωνικότητα, πνευματικότητα, συλλογική σκέψη και προσωπική επαφή με το Θεό.
Αυτές οι σκέψεις με οδήγησαν στη κατασκευή ενός Ναόσχημου αρχιτεκτονικού γλυπτού.
Σε ένα τόπο όπου η σχέση του με το θείο ανάγεται στην αρχαιότητα, ελπίζοντας να γίνει τόπος συνάντησης και περισυλλογής.

Χρήστος Λαζαράκης

 
Λαζαράκης Χρήστος/lazarakis003.jpg
 

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Χρήστος Λαζαράκης ( 1957 - )

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Λάμπρου Χρήστος/lambrou002.jpg
 
Λάμπρου Χρήστος/giannena-i-mana-stin-paralia.jpg
Λάμπρου Χρήστος/lambrou001.jpg

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτης : Χρήστος Λάμπρου (1951-)

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Παπαγεωργίου Ευδοκία/papageorgiou0022.jpg
 

Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

Γλύπτρια : Ευδοκία Παπαγεωργίου (1946-)

Άλλα έργα της γλύπτριας : εδώ

 

 Αλήθεια ποιός θα μπορούσε να ονειρευτεί ένα υπαίθριο εργαστήρι τέτοιου κάλλους. Στην κυρά Φροσύνη, κάτω από τον παχύ ίσκιο των γέρικων πλατάνων, που με το θρόϊσμά των φύλλων τους και την στιβαρή παρουσία τους σαν απόλυτοι φρουροί, κυρίαρχοι της περιοχής να σου σιγοψιθυρίζουν τόσα και τόσα που είδαν και άκουσαν και που έφτασαν να γίνουν θρύλοι, και δίπλα σου τα νερά της Παμβώτιδας ήρεμα και προκλητικά, σε τούτο το χώρο κλήθηκα και γω μέλος της ομάδας των γλυπτών να αφήσω την δικιά μου γραφή. Ο όγκος από Κοζανίτικο μάρμαρο ήταν εκεί έτοιμος να δεχτεί την υλοποίηση της σύλληψης μιάς ιδέας. Τις πρώτες πέντε ημέρες μεθόδευα την εργασία μου για να αποδώσω ένα ανθρώπινο κορμό ακαθορίστου φύλου. Γεγονότα όμως που εκείνες τις ημέρες συνέβαιναν συντέλεσαν να ανασύρουν μνήμες, ιστορικές γνώσεις, έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στην πορεία της δουλειάς μου προσδίδοντας στο έργο μου μιαν διαφορετική εξέλιξη ως προς την αρχική σύλληψη. Η τέχνη σαν υπαρξιακή ανάγκη, έκφρασης αγάπης, ανησυχιών, ερωτηματικών, ανάγκη επικοινωνίας και διαμαρτυρίας, ανάγκη προβολής αξιών και απόρριψής τους, μου έδωσε την δυνατότητα να εκφραστώ κατά της φαλλοκρατικής επί αιώνες κοινωνίας μέσα από μία τελικά εν πρώτοις ερωτική σύνθεση όπου προβάλλει ένας φαλλός, κραταιός μεν, τυλιγμένος δε, σε μια οριζόντια σπείρα χωρίς τέλος και αρχή. Γνωρίζοντας πως η μορφή, το Α και το Ω κάθε καλλιτεχνικής δημιουργίας, ανήκει στο χώρο και στο χρόνο δεν είναι ποτέ αδιάφορη, επιδρά, προκαλεί αντιδράσεις, σκέψεις ερεθίσματα, αφήνω το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας τριάντα ημερών νοιώθοντας ελεύθερη γιατί εκφράστηκα απλά και αληθινά. “Για την αξία ενός έργου τέχνης, αξία δεν έχει τι παριστάνει αυτό, μόνο η επινόηση και η εκφραστική δύναμη της μορφής του, είναι αυτό που του δίνει την αξία του” ( M. Liebermann )

 

Ευδοκία Παπαγεωργίου

 

 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Παπαγιάννης Θεόδωρος/papayannis002.jpg
 

 Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

 Γλύπτης : Θ. Παπαγιάννης ( 1942 – )

Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

Για το έργο μου δεν αισθάνομαι την ανάγκη να δώσω εξηγήσεις. Πιστεύω πως είναι απλό και κατανοητό. Εν πάσει περιπτώσει αυτό πρέπει και όχι εγώ με τα λόγια να δώσω απαντήσεις στα ερωτήματα του θεατή στο μακρύ του ταξίδι μέσα στον χρόνο. Θα πω μόνο τούτο : ήθελα με το έργο αυτό να συγκεράσω πολλά πράγματα να κάνω κάτι που εκφράζει τη δουλειά μου θεματικά και φορμαλιστικά. Και διάλεξα το ζευγάρι που για μένα αποτελεί βασικό κύτταρο της κοινωνίας. Αυτό δημιουργεί την πόλη και η πόλη υπάρχει γι΄αυτό. Θέλησα μιά φόρμα απλή, λιτή, Δωρική, κατανοητή έχοντας πάντα κατά νου πως ρίχνω γέφυρα προσέγγισης και κατανόησης στον πολίτη του σήμερα και του αύριο και ήθελα να τοποθετηθεί εκεί απέναντι απ΄τα φοβερά Μπουντρούμια του Κάστρου να μείνει σαν στοιχείο για όλους αυτούς που μαρτύρησαν και χάθηκαν ταπεινωμένοι χωρίς απολογία παίρνοντας το παράπονο μαζί τους.

Θεόδωρος Παπαγιάννης

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Παπακώστα Συνίκη Νίτσα/papakosta003.jpg
 

 Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

 Γλύπτρια : Νίτσα Συνίκη Παπακώστα ( 1941 – )

Άλλα έργα της γλύπτριας : εδώ

Η λίμνη, το νησί, το κάστρο, ο μόλος, η πόλη μου, τα Γιάννενα με συντροφεύουν απ΄ όταν γεννήθηκα τα κουβαλάω μέσα μου, πνοή δημιουργίας. Ο μόλος είναι η πιο ειδυλλιακή περιοχή της πόλης και εδώ επιλέχτηκε να τοποθετηθούν τα γλυπτά του συμποσίου. Όπου περπατήσεις εδώ και η παραμικρή πέτρα έχει να σου διηγηθεί μαι ιστορία. Η σιωπηλή σκιά του Βυζαντινού κάστρου, τα σκούρα νερά της λίμνης, αναδύουν ένα μυστήριο από θρύλους και ιστορίες παλιές, για έρωτες που άντεξαν στο χρόνο. Σήμερα βλέπεις τον έρωτα να ξαναγράφεται μέσα στις μοναχικές φιγούρες των ζευγαριών που περπατούν αργά αργά στο φως, στο σκοτάδι, στη βροχή, στην ομίχλη, όλο τον χρόνο. Αυτόν τον έρωτα με όλη του την τρυφερότητα και την αγάπη προσπάθησα να αναδείξω μέσα από το κοζανίτικο μάρμαρο που σκάλισα. Δημιούργησα ένα ζευγάρι πελεκώντας ψηλές, αφηρημένες φόρμες με περισσότερες καμπύλες για να έχω μια αργή κίνηση και κάθετες που να δηλώνουν το σταμάτημα του χρόνου για ένα ατελείωτο περίπατο. Αυτό το γλυπτό μου το αφιερώνω σ΄όλα τα ζευγάρια που περπάτησαν έτσι αγκαλιασμένα στο μόλο, που ζουν και θα ζουν την αγάπη τους δίπλα στην λίμνη, στο κάστρο, στο νησί, στα Γιάννενα.

Νίτσα Συνίκη Παπακώστα


 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Ρηγανάς Χρήστος/rriganas002.jpg

 Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

 Γλύπτης : Χρήστος Ρηγανάς ( 1944 – )

 Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

 

Η πρόσκληση "πρόκληση" για το συμπόσιο Γλυπτικής των Ιωαννίνων, μου έθεσε μια κυρίαρχη εικόνα, την εικόνα της λίμνης, η οποία, στοιχείο άμεσα ταυτισμένο με την ζωή, το είναι της πόλης, η “ζωή της”. Βιότοπος αποδημητικών και όχι μόνο, Σ΄αυτή, στις όχθες της, στα νερά της, μέσα από κοπιαστικό ταξίδι ξεκουράζονται πλήθος πουλιών. Σ΄αυτή ξεκουράζονται ποικιλοτρόπως οι πολίτες της πόλης, οι επισκέπτες της,, σ΄αυτή ξεκουράζεται κάθε τι κουρασμένο, εμείς οι γλύπτες μετά το πέρας της δουλειάς. Αυτές οι σκέψεις, ίσως είναι πηγή ερεθισμού για το έργο που δούλεψα στις “φάσεις” προπλασμού και “εκτέλεσης”. Προσπάθησα να κάνω ένα πουλί την στιγμή επαφής του με την λίμνη, να απολαμβάνει την ηρεμία. Το όλο έργο μια φόρμα. Η τρύπα που διαπερνά τον όγκο αφήνει τον χώρο να λειτουργεί απ΄την λίμνη προς τα έξω και απ΄έξω προς την λίμνη. Το γενικό σχήμα με τα στοιχεία του αφαιρετικά “πειθόμενα” στη γλώσσα της γραφής που χαρακτηρίζει την δουλειά μου, τα επί μέρους σχήματα, μορφοπλαστικά αναφέρονται σε μέλη πουλιών τα οποία “συμπλέκονται” ίσως κατά τον τρόπο που συμβαίνει με το χώρο την στιγμή εκείνη που το πουλί πατά στην όχθη ή το νερό και παίρνει την πρώτη ανάσα ξεκούρασης. Το έργο στο βάθρο παίρνει ίσως την πρώτη ανάσα, αλλά θέλει και να δώσει την πρώτη ανάσα οπτικής ξεκούρασης στον κάθε περιπατητή του μώλου της Κυρά Φροσύνης.

Χ. Ρηγανάς

 


 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 Δεσμός έργου: Url
Ρόκος Κυριάκος/rokos0041.jpg

 

Ρόκος Κυριάκος/rokos giann.jpg

 Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

 Γλύπτης : Κυριάκος Ρόκος ( 1945 – )

 Άλλα έργα του γλύπτη : εδώ

Κατάγομαι απ΄το Μέτσοβο. Γεννήθηκα και έζησα στα Γιάννενα, μέχρι τα δεκαοχτώ μου χρόνια. Ύστερα κατεβήκαμε στην Αθήνα αλλά όμως, όπως λέει ο Νίκος Χουλιαρας, "πατρίδα μας είναι τα παιδικά μας χρόνια". Από τότε κάθε φορά που γυρίζω, έστω και για λίγο, ακουμπάω τη ζωή μου, που όλο και ξεμακραίνει, στα παλιά μου χνάρια και ξαναγεννιέμαι. Μέναμε στον Κουρουμπά κι όταν έπερνα την κατηφόρα για την λίμνη, θυμάμαι, αισθανόμουν σαν να πήγαινα ν΄απολογηθώ στα πόδια του Μπιτσικελιού που όλο και πιό πολύ μεγάλωνε. Φέτο ( 1996 ) τον Αύγουστο, ύστερα από τόσα χρόνια, μας δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουμε μαζί έναν ολόκληρο μήνα. Απόθεσα τον βράχο μου απέναντί μου κι αρχίσαμε, σαν ίσος προς ίσον, να μιλάμε. Νόμιζα ότι μιλάμε, γιατί τώρα που το σκέφτομαι, εκείνο έστεκε πάλι γιγάντιο και σιωπηλό απέναντί μου κι εγώ το ίδιο ασήμαντος, όμως με ημερομηνία λήξης πια, να προσπαθώ ξανά ν΄ απολογηθώ. Τότε σαν παιδί σκάλιζα την ψυχή μου. Τώρα, εκείνη σκάλιζε για μένα, για μας, την πέτρα χωρίς να ξέρω πότε έκανα τέχνη. Τούτο το τεράστιο κεφάλι, που δάχτυλα το εμποδίζουν να δει, δεν έγινε στ΄αλήθεια, για να στολίσει το χώρο. Για μένα είναι μια σπονδή στην Θεά Λίμνη, στον Θεό Μιτσικέλη, στην Θεά Πόλη για την θεία τύχη να γεννηθώ εδώ. Σαν ένα ευχαριστώ απ΄το πέρασμα της γενιάς μου.

 Κυριάκος Ρόκος

 

 

 

 

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | 1990-1999

 
 Δεσμός έργου: Url
Χουλιαράς Γιώργος/houliaras0042.jpg
Χουλιαράς Γιώργος/houliaras0051.jpg

Ζώντας στο χώρο δουλειάς κατ΄αρχήν διαπίστωσα πόσο διαφορετικό είναι το φως από την άλλη Ελλάδα, πιο μαλακό, πιο μυστηριακό και εντέλει πιο ερωτικό καθώς φιλτράρεται μέσα από τα τεράστια δέντρα. Ένα δεύτερο στοιχείο, ειδικά για μένα που μεγάλωσα εδώ, ο χώρος. Φορτισμένος με βιώματα και κλεισμένος με τεράστιους συμπαγείς όγκους, που τόσο μ΄έχουν σημαδέψει στη δουλειά μου. Απέναντι το νησάκι πέρναγα τα καλοκαίρια και η μνήμη της μάνας μου που΄φυγε πολύ νωρίς κι΄αυτή πληθωρική όπως τα βουνά της πατρίδας. Έτσι τα δύο αυτά πράγματα έγιναν ένα, η μάνα μου και ο τόπος που μεγάλωσα και μου δώσαν το ερέθισμα για την ιδέα του έργου που έφτιαξα και τους το αφιερώνω.

Γιώργος Χουλιαράς

 

 

Χουλιαράς Γιώργος/houliaras0031.jpg
 

 Συμπόσιο γλυπτικής, Γιάννενα 1996

 Γλύπτης : Γιώργος Χουλιαράς ( 1947-)

 Τα υπόλοιπα έργα του συμποσίου : εδώ

Οι φωτό είναι προϊόν σάρωσης από το σχετικό βιβλίο του Δήμου Ιωαννίνων και έγιναν από τους Σ.Πάσχο, Ηώ Πάσχου ,Γ.Λάμπρου και Θ.Τζαμαλή.

 

Κατηγορίες : Συμπόσια | Γιάννενα | 1990-1999

 
 

 

 

 

Μεγιστοποίηση

 

Copyright © 2013 by Glyptothiki.gr. All Rights Reserved. Site Developed by NKSolutions