Γαϊτης Γιάννης - Gaitis Giannis ( έργα 2 )

Έργα Βιογραφικό Δημοσιεύσεις Κριτικές  Δεσμός έργου: Url
Γιάννης Γαίτης
Γαϊτης Γιάννης/160620075461.jpg
 

Τίτλος : Μαζική μεταφορά ή Μαζικιές μεταφορές ( σίδερο και χρώμα )

 Έτος : 1984

Γλύπτης : Γιάννης Γαϊτης ( 1923 – 1984 )

Θέση : Γλυπτοθήκη, κήπος

 

Κατηγορίες1980 - 1989 | Έκθέσεις |

 
 Δεσμός έργου: Url
Γαϊτης Γιάννης/050420072603.jpg
 

"Crowds of people"

Σταθμός μετρό : Λαρίσης                                                                                          

Έτος : 1981-1982

Γλύπτης : Γιάννης Γαϊτης ( 1923 – 1984 )

Οι δύο επόμενες φωτ/φίες είναι τμήματα από το έργο.

 
Γαϊτης Γιάννης/0504200725952.jpg
 
Γαϊτης Γιάννης/050420072635.jpg

 

Κατηγορίες : Μ.Μ.Μ. | 1980-1989

 

 

Ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1942, με δάσκαλο τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Ως φοιτητής επηρεάστηκε έντονα από τις καλλιτεχνικές ανησυχίες μιας γενιάς που έτρεχε με λαχτάρα στο νεοσύστατο τότε θέατρο Κουν. Στο σπίτι του, στην οδό Μαυρομματαίων, ο νεαρός Γαΐτης έκανε την πρώτη του έκθεση, το 1944, στην οποία οι επιρροές των μετα-ιμπρεσιονιστών είναι εμφανείς. Ο καλλιτέχνης εκφράστηκε με ποικίλες καλλιτεχνικές τάσεις -γεωμετρικές, κυβιστικές, σουρεαλιστικές, εξπρεσιονιστικές-, και τον κέρδισε για ένα διάστημα η αφηρημένη τέχνη. Το όνειρό του να ζήσει στο Παρίσι θα πραγματοποιηθεί τη δεκαετία του ’50. Έκτοτε μοίραζε τον καιρό του μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, έως το 1974, οπότε επέστρεψε στην Ελλάδα διεθνώς αναγνωρισμένος και με πλήθος εκθέσεων στο ενεργητικό του. Το 1964 το "Μυρμηγκάκι", η πρώτη του φιγούρα, δίνει τέλος στην αφηρημένη περίοδο του Γαΐτη και προαναγγέλει το αντικείμενο-αρχέτυπο, το "Ανθρωπάκι" του, που θα κάνει την πρώτη του εμφάνιση το 1967 και θα φτάσει στην οριστική του μορφή τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '70. Τα στυλιζαρισμένα "ανθρωπάκια" του Γαΐτη, σύμβολο της αλλοτρίωσης και της μαζικοποίησης του σύγχρονου ανθρώπου, απετέλεσαν το σήμα κατατεθέν της καλλιτεχνικής του έκφρασης. Στο απόγειο της δόξας του, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, έκανε εκθέσεις και εγκαταστάσεις σε όλο τον κόσμο. Λίγο πριν από το θάνατό του, η Εθνική Πινακοθήκη οργάνωσε προς τιμήν του μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αθήνα. Μια επόμενη μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του έγινε στο Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς, από 14 Απριλίου έως 4 Ιουνίου 2006, με επιμέλεια και συντονισμό της κόρης του Λορέττας Γαΐτη- Charrat.

 

Πηγή : lemoni.gr

Το πάρα κάτω κείμενο το έλαβα, μέσω σχολίου, από τον κ. Λεόντιο Πετμεζά, πράγμα για το οποίο τον ευχαριστώ.
____________________
Γενεσιουργός αιτία στις καταθέσεις του Γιάννη Γαίτη είναι η ευρυματικότητα στις ενοιακά κυβιστικές στυλιστικές όψεις και διαστάσεις . Με την ύψιστη τεχνική του προχωρά σε σημαντικές τομές και φτάνει απροσπέλαστα σε μεταμοντέρνα μοτίβα συνάρτησης που κινούντε ανάμεσα στο ψυχισμό και την πνευματικότητα της υπαρξης.
Υλοποιώντας αναγωγικά τη προέκταση της εικαστικής αλήθειας προσδίδει στη τέχνη του ξεχωριστή οντότητα με λυρική ευαισθησία και ποιητική συνισταμένη που μετουσιώνει τη πραγματικότητα πέρα από τη ρεαλιστική γραφή μέσα από διηνεκή στοιχεία που ακολουθούν τη γνωστική διαδικασία στην επιφάνεια του χρωστήρα .
Νοητά οι μορφές και τα σώματα καθώς αποδίδονται αναπλάθονται, πολλαπλασιάζονται και κωδικοποιούντε με δυναμισμό σε δομικό περίγραμμα ενώνοντας διαφορετικούς ορίζοντες σε ενα οικείο εκλεκτιστικό σκηνικό διάβασης με περιπλάνηση που μετεωρίζει συνθετικά την απόρροια του υποσυνείδητου επιλεγμένα και μνημειακά.
Αρχιτεκτονικά οι συλλήψεις του με λειτουργική ένταξη εμπεριέχουν μια επαναστατικότητα που βαθμιαία και σταδιακά απομονώνει και αποστασιοποιεί την κίνηση του δεδομένου της στιγμής.

Λεόντιος Πετμεζάς
Ιστορικός Τέχνης

Δημοσιεύσεις :
  - Video ( EPT ), ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ,Γιάννης Γαϊτης
  - Γιάννης Γαίτης, Μαρία Μποϊλέ, artmag.gr

 

 

Έργα και βιογραφικό του Γ.Γ. στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, link

 

 
 

 

 

 

Μεγιστοποίηση

 

Copyright © 2013 by Glyptothiki.gr. All Rights Reserved. Site Developed by NKSolutions